Mange Apple-brukere har motatt en e-post som er svindel! Unngå å bli offer for det. I dag skriver vi om det som heter “phishing”.
Hva er “phishing”?
“Phishing” (phiske eller nettfiske) betegner digital fisking etter sensitiv informasjon som f.eks. passord eller kredittkortnummer. “Phishing” er i rask utvikling, og man må alltid være forskitig siden de som står bak “phishing” stadig utvikler nye metoder og redskaper.
Slik avslører du falkse e-poster
Et ferskt eksempel på “phishing” er en ny svindel: falske e-poster fra Apple App Store.
Mange Apple-brukere fikk en e-post der det hevdes at en eller annen app ble kjøpt i appbutikken App Store fra en enhet som ikke har vært tilknyttet til deres Apple-konto. Derfor blir de bedt om å følge en lenke – enten for å endre passordet sitt, få pengene tilbake eller å avbryte betaling.
Hvis du får en slik mail, så rapporter gjerne saken til Apple.
Når det gjelder de nyeste falske e-postene fra Apple App Store, kan man gjenkjenne at det er svindel takket være disse forskjellene:
- Falske e-postene likner ikke på en ekte e-post (Vær likevel forsiktig siden svindlere blir flinkere, så en falsk e-post kunne se ut som en ekte e-post fra Apple)
- Falske e-postene er på engelsk (Til norske kunder pleier Apple å sende e-post på norsk)
- Falske e-postene nevner (vanligvis) ikke ditt navn (Vær forsiktig siden en falsk e-post kunne nevne ditt navn eller personlig informasjon svindlerne kunne få tak i)
- Lenkene i falske e-postene tar deg videre til nettadresser som ikke er Apple sine, selv om de likner. (Husk at Apple-sider ligger under domenet apple.com)
Det er alltid best å være kjempeforsiktig, og ikke gi ut personlig kontoinformasjon… Bedre føre var enn etter snar, som de sier 🙂